Orice posesor de trotinetă electrică va trebui să încheie o poliță RCA, începând de anul viitor. Obligativitatea este impusă printr-o directivă europeană, pe care oficialii români urmează să o transpună în legislația națională.
Creșterea numărului de accidente grave în care au fost implicați conducători de trotinete electrice a determinat autoritățile europene să introducă acest mijloc de transport printre vehiculele pentru care este obligatorie încheierea unei asigurări de răspundere civilă auto (RCA), pentru o mai bună protectie a cetățenilori europeni, fie că sunt asigurați sau ar putea deveni persoane prejudiciate în urma unui accident.
„De la intrarea în vigoare a Directivei 2009/103/CE, pe piață au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate. Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele, de echipamente auxiliare. Astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de «vehicul». Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie maximă a acestora, și ar trebui să se prevadă că include numai vehiculele acționate exclusiv în mod mecanic. Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului. Această definiție nu ar trebui să includă scaunele rulante destinate utilizării de către persoanele cu dizabilități fizice”, se arată în Directiva (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021, care a modificat Directiva 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi.
Numărul accidentelor grave de circulație în care au fost implicați conducători de trotinete electrice a crescut de aproape 20 de ori în ultimii patru ani, potrivit datelor Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR), citate de reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR). Mai exact, până în septembrie, s-au produs 198 de accidente grave în care au fost implicate trotinete electrice. În urma acest accidente, 13 persoane și-au pierdut viața, peste 200 au fost rănite grav și alte 12 au suferit răni ușoare.
Majoritatea acestor accidente s-au produs din vina conducătorilor de trotinete, principala cauză fiind abaterile săvârșite în trafic, precum neadaptarea vitezei la condițiile de drum, neacordarea priorității vehiculelor, neasigurarea la schimbarea direcției de mers și circulația pe sens opus.
„Cu toate acestea, este de presupus că numărul total al accidentelor rutiere în care sunt implicați utilizatorii de trotinete electrice este mult mai mare, având în vedere faptul că singurele evenimente care sunt evidențiate din perspectivă statistică sunt cele soldate cu victime, soluționate de către Poliție (este plauzibil ca multe dintre accidentele soldate numai cu pagube materiale să nu fi fost declarate)”, precizat recent reprezentanții UNSAR.
Modificarea legilslației naționale este în sarcina instituției responsabile de reglementarea și monitorizarea pieței asigurărilor, respectiv Ministerul Finanțelor, prin Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
„La momentul actual, în cadrul ASF, se află în lucru un proiect de modificare a legislației primare RCA prin intermediul căruia se asigură transpunerea Directivei (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi (Directiva MID)”, au răspuns, la solicitarea Gândul, reprezentanții instituției.
În privința noilor categorii de vehicule pentru care va exista obligativitatea încheierii unui contract RCA, reprezentanții ASF precizează că sunt propuse a fi acele vehicule care, potrivit articolului 1, punctul 1 din cuprinsul Directivei MID, au fie o viteza maximă constructivă mai mare de 25 km/h, fie o masă proprie maximă mai mare de 25 kilograme și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
„Referitor la tarifele RCA, menționăm faptul că legislația europeană, prin dispozițiile art. 21 și 181 din Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Solvabilitate II), nu permite intervenția statelor membre asupra nivelului primelor practicate de către asigurători și asupra modului de calcul al acestora”, au trasmis, pentru Gândul, reprezentanții ASF.
Termenul de transpunere în legislația națională este 23 decembrie 2022, potrivit centralizării Ministerului Afacerilor Externe.
Dat fiind că modificările legislative sunt încă în lucru, reprezentații UNSAR au evitat să comenteze cu privire la un eventual studiu de impact și eventuale variante de calcul pentru polița RCA.
Conducerea UNSAR atrăgea atenția, în septembrie, asupra nevoii de conștientizare a riscurilor pe care și le asumă cei care circulă cu trotineta electrică, care a devenit în ultimii ani un mijloc de transport din ce în ce mai popular, datorită avantajelor pe care le oferă.
Potrivit UNSAR, mai mulți asigurători au venit în sprijinul clienților cu produse de asigurare care oferă protecție financiară și pentru astfel de situații neprevăzute. Așadar, în cazul în care o persoană care circulă cu trotineta electrică sau cu bicicleta accidentează pe cineva sau provoacă o daună materială, costurile financiare rezultate pot fi preluate de asigurător, în limita de răspundere acoperită prin polița achiziționată.
Totodată, dacă o asigurare de răspundere civilă dedicată trotinetelor ajută atunci când accidentul s-a produs din vina conducătorului acesteia, provocând daune unor terți, pentru cel vinovat, o poliță de asigurare de accidente persoane, de sănătate sau de viață poate fi o soluție eficientă în cazul în care este nevoie de îngrijiri medicale.
Proiectul de hotărâre pentru aprobarea Regulamentului privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice închiriate în regim self-service prin intermediul platformelor online pe domeniul public al Municipiului București – pus în transparență decizională în septembrie și în dezbatere publică în octrombrie – include o serie de noi obligații pentru cei care folosesc trotinetele:
Regulamentul se aplică operatorilor de flote de trotinete electrice precum și utilizatorilor acestora.
Conform proiectului de regulament, este obligatoriu ca operatorii să dețină autorizație, care se eliberează în urma cererii depuse în acest sens la Direcția Transporturi din cadrul Primăriei.
Condiții pentru utilizarea trotinetelor electrice:
Codul de conduită al utilizatorului de trotinetă electrică interzice:
Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 200 de lei la 400 de lei:
Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 de lei la 2.500 de lei:
Proiectul integral poate fi vizualizat aici.